FAQ
Aankoop
Het antwoord is nee. Het hoogste rechtscollege, de Hoge Raad, heeft namelijk in een vonnis bepaald dat de vraagprijs van een woning een uitnodiging is tot het doen van een bod. Als u de vraagprijs uit een advertentie of woninggids biedt, dan doet u een bod. De verkoper kan dan nog beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt of dat hij zijn makelaar een tegenbod laat doen. Hij kan zelfs besluiten de vraagprijs tijdens de onderhandelingen te verhogen.
Dit zal in de praktijk overigens niet vaak voorkomen, maar is dus wel mogelijk. Daarnaast geldt er een schriftelijkheidsvereiste, waarbij de koop pas tot stand komt, nadat beide partijen het koopcontract hebben ondertekend.
Banken hanteren strakke spelregels voor de verstrekking van nieuwe hypotheken. Deze zijn opgenomen in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen (GHF) in combinatie met ministeriële regelingen. Welke regels zijn dat en wat mag je lenen?
Naast de inkomenseis telt voor geldverstrekkers ook de 'marktwaarde' van de woning. De geldverstrekker bepaalt wat die marktwaarde precies is. Dat kan zijn:
- De koopprijs van de woning
- De koop-/aanneemsom, eventueel vermeerderd met grondprijs, bouwkosten, meerwerk, bouwrente en aansluiten nutsvoorzieningen
- De getaxeerde waarde, eventueel na verbouw
Voor een bestaande woning mag je in 2014 maximaal 104% van de marktwaarde lenen (eventueel na verbouwing).
In 2018 mag de maximale hypotheek niet meer hoger zijn dan de marktwaarde van de woning (100%). Daarom wordt vanaf 2013 de maximale hypotheek in zes gelijke stappen van 1% verlaagd. Je zult dus in de toekomst de bijkomende kosten steeds meer zelf moeten betalen.
Kosten koper (k.k.) betekent, dat de koper alle kosten verband houdende met de overdracht van de aangekochte woning voor zijn rekening neemt. De kosten koper bedraagt circa 6 % van de koopprijs van de aangekochte woning. Onder de kosten koper vallen de volgende kosten:
- 2% Overdrachtsbelasting;
- Notariskosten voor de opmaak van de akte van levering;
- Kadasterkosten voor inschrijving akte van levering.
Naast deze kosten dient de koper, ook rekening te houden met:
- Notariskosten voor de opmaak van de hypotheekakte;
- Kadasterkosten voor inschrijving hypotheekakte.
Onder de kosten koper vallen nooit de makelaarskosten. Als een verkoper een makelaar inschakelt voor de verkoop van zijn/ haar woning dan zal de verkoper de kosten van deze makelaar moeten betalen. Als de koper een makelaar inschakelt voor de aankoop van een woning zal de koper de kosten van deze makelaar moeten betalen. Houdt hier dus rekening mee indien u een woning koopt.
Tevens kan men In het jaar 2015 nog maximaal 104% van de woningwaarde lenen, houdt hier dus rekening mee als u een woning koopt!
Voor vragen kunt u uiteraard bij ons kantoor terecht!
Gedurende de bedenktijd kan de koper de overeenkomst alsnog ongedaan
maken. Zo wordt de gelegenheid geboden om bijvoorbeeld deskundigen te
raadplegen.
De bedenktijd duurt (minimaal) drie dagen en begint op de dag die volgt op de dag dat de koper de (door beide partijen) ondertekende akte of een kopie daarvan krijgt overhandigd. De bedenktijd eindigt tegen middernacht van de laatste dag van de bedenktijd. Het is dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft ontvangen.
Mocht u gebruik wensen te maken van de wettelijke bedenktijd, kan het verstandig zijn dit schriftelijk te doen, aangezien de bewijslast moeilijk is, indien u dit mondeling doet.
Onderhandelingen
De makelaar kan met meerdere gegadigden tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel aan de betrokkenen kenbaar te maken.
U kunt niet afdwingen dat u in onderhandeling bent. U bent pas in onderhandeling als de verkoper positief reageert op uw bod. Dus: als de verkoper een tegenbod doet. Ook kan de verkopende makelaar uitdrukkelijk aangeven dat hij met u in onderhandeling is. U bent nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.
Taxatie
In een snel veranderende markt kijkt de taxateur naar de meest recente verkopen van vergelijkbare woningen in de omgeving. Ook houdt de taxateur rekening met trends in de vraag- en aanbodverhouding. De taxateur kijkt dus goed naar de huidige marktcondities om een zo nauwkeurig mogelijke taxatiewaarde te geven.
Vraag hier je woningtaxatie aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Je kunt eenvoudig een taxatie aanvragen via ons contactformulier op de website of door direct contact met ons op te nemen via telefoon of e-mail. Wij plannen dan zo snel mogelijk een afspraak met je in.
Een taxatierapport is meestal drie tot zes maanden geldig, afhankelijk van de voorwaarden van de geldverstrekker. Na deze periode kan het dus zijn dat een nieuwe taxatie nodig is. Tip: vraag op tijd na welke termijn jouw geldverstrekker hanteert.
Een woningtaxateur bepaalt de waarde van een woning door een grondige inspectie van het pand. Hierbij wordt gekeken naar:
- de bouwkundige staat
- het onderhoudsniveau
- de indeling
- de afwerking
- eventuele bijzondere kenmerken zoals verbouwingen of duurzame maatregelen de locatie en de omgeving.
De taxateur maakt ook foto’s van de woning, neemt de afmetingen van de ruimtes op en raadpleegt de kadastrale gegevens. Als er bouwtekeningen en eigendomsbewijzen beschikbaar zijn, dan worden die ook bestudeerd.
Al deze informatie wordt later gebruikt om de waarde van de woning te bepalen en vast te leggen in een taxatierapport.
De taxateur vergelijkt de woning met recent verkochte vergelijkbare woningen in de buurt om een marktconforme waardering te maken. Dit zijn de zogenaamde ‘referentieobjecten’.
Op basis van al deze factoren stelt de taxateur een gedetailleerd rapport op waarin de marktwaarde van de woning wordt onderbouwd. Als dit nodig is, wordt het rapport gevalideerd door een onafhankelijk instituut zoals het NWWI om de objectiviteit te waarborgen.
Een taxatie opname zelf neemt meestal 1 tot 2 uur in beslag, afhankelijk van hoe groot de woning is. Het opstellen van het taxatierapport duurt vervolgens meestal enkele dagen. Als je het taxatierapport met spoed nodig hebt, dan geven wij natuurlijk extra gas en zetten we alles op alles om te zorgen dat je het rapport snel in huis hebt.
Ja, de kosten voor een taxatie zijn in sommige gevallen fiscaal aftrekbaar. Dat is bijvoorbeeld het geval als de taxatie is uitgevoerd in verband met de aankoop van een woning die wordt gefinancierd met een hypotheek. We adviseren je om contact op te nemen met een belastingadviseur voor specifieke informatie over jouw situatie.
Je hebt in verschillende situaties een taxatie nodig, zoals bij:
- Aankoop van een nieuwe woning voor het krijgen van een hypotheek.
- Oversluiten van een bestaande hypotheek.
- Echtscheiding.
- Overlijden (voor de boedelverdeling).
- Verbouwing of renovatie van de woning.
- Aanvraag van een renteverlaging van de hypotheek (rentekorting).
Als de taxatiewaarde lager uitvalt dan de koopprijs, kan dit invloed hebben op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen. De hypotheekverstrekker zal meestal uitgaan van de laagste waarde (de taxatiewaarde) bij het verstrekken van een lening. In sommige gevallen kan dit betekenen dat je extra eigen middelen moet inbrengen om de aankoop te financieren.
Duurzaamheidsmaatregelen zoals zonnepanelen, isolatie en een warmtepomp kunnen de waarde van je woning zeker verhogen. Een taxateur zal deze factoren dan ook meenemen bij het bepalen van de marktwaarde van je woning. DM Makelaardij kan ook energieprestatieadvies en energieprestatiecertificaten voor je verzorgen.
Een gevalideerde taxatie is een taxatie die is goedgekeurd door een onafhankelijk instituut zoals het Nederlands Woning Waarde Instituut (NWWI).
Het NWWI valideert de rapporten van woningtaxaties van aangesloten taxateurs en ziet erop toe dat elke taxatie uniform en volgens duidelijke richtlijnen is opgesteld. Alleen taxateurs die aan strenge kwaliteitseisen voldoen, kunnen zich bij het NWWI aanmelden. Onze taxateur Michiel Meurs is bij het NWWI aangesloten.
Hypotheekverstrekkers vragen vaak om gevalideerde taxaties om de objectiviteit en betrouwbaarheid van het rapport te waarborgen.
Een hertaxatie is een nieuwe taxatie die wordt uitgevoerd als de oorspronkelijke taxatie om welke reden dan ook niet meer relevant of correct is. Dit kan nodig zijn als de markt sterk is veranderd, als er grote verbouwingen zijn uitgevoerd of als een hypotheekverstrekker om een actuele taxatie vraagt.
Een taxatie is een objectieve en deskundige waardebepaling van onroerend goed die voldoet aan de richtlijnen en standaarden van het NRVT.
Het NRVT is het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs. Deze organisatie stelt strikte eisen aan de opleiding, deskundigheid, en onafhankelijkheid van de taxateurs die in het register staan. Een taxatie die door een NRVT-geregistreerde taxateur wordt uitgevoerd, moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen en wordt op een transparante en professionele wijze opgesteld. Onze taxateur Michiel Meurs is geregistreerd bij het NRVT, met standplaats Druten in het mooie Land van Maas en Waal.
Een taxateur is gespecialiseerd in het objectief bepalen van de waarde van onroerend goed en moet onafhankelijk zijn. Een makelaar daarentegen bemiddelt bij de aan- of verkoop van een woning en kan advies geven over een vraagprijs, maar mag geen officiële taxaties uitvoeren. Een makelaar is bovendien partijdig: hij treedt op voor de verkoper of de koper.
Een waardebepaling is een vrijblijvende schatting van de waarde van je woning, meestal uitgevoerd door een (verkoop)makelaar. Een taxatie daarentegen is een officiële en gedetailleerde waardebepaling door een gecertificeerde taxateur, en wordt geaccepteerd door banken en andere financiële instellingen.
Om de taxatie snel en soepel te laten verlopen, kun je de volgende zaken voorbereiden:
- Recente bouwkundige tekeningen, als die beschikbaar zijn.
- Documenten met betrekking tot recente verbouwingen of renovaties.
- Eventuele eigendomsdocumenten en kadastrale gegevens.
- Informatie over de VvE (Vereniging van Eigenaren) als het om een appartement gaat.
Verkoop
Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning is zo'n optie nog wel gebruikelijk. Bij het aankopen van een bestaande woning wordt vaak ten onrechte het begrip 'optie' gebruikt. Dan heeft het de betekenis van bepaalde toezeggingen die een verkopende makelaar kan doen aan een belangstellende koper tijdens het onderhandelingsproces. Zo'n toezegging kan bijvoorbeeld inhouden dat een belangstellende koper een paar dagen de tijd krijgt om na te denken over een bod. De makelaar zal in de tussentijd proberen niet met een andere partij in onderhandeling te gaan. De belangstellende koper kan deze tijd gebruiken om een beter inzicht te krijgen in zijn financiering of in de gebruiksmogelijkheden van de woning.
Een optie kunt u niet eisen; de verkoper en verkopende makelaar beslissen zelf of er in een onderhandelingsproces bepaalde toezeggingen worden gedaan.
Nee. Onder de kosten koper vallen nooit de makelaarskosten. Als u ons inschakelt voor de verkoop van uw woning dan zult u de kosten van onze dienstverlening moeten betalen. Als u als koper ons inschakelt voor de aankoop van uw woning zal u de kosten van onze dienstverlening moeten betalen.